Çap üsulunun meydana gəlməsi və sürətlə populyarlıq qazanmasından dərhal sonra çap vasitələrinə nəzarət məsələsi gündəmə gəlir
Sırf hüquqi formasında söz azadlığı anqlo-sakson hüququnun ortaya çıxardığı doktrinadır. XVII əsrdən başlayaraq İngiltərədə inkişaf etməyə başlayan prinsip yüz il sonra Fransız inqilabı zamanı fransızların da qanunvericiliyində öz əksini tapmışdı, amma həmin azadlığı mənasız şüara çevirən bir əlavə ilə birlikdə. İnsan və Vətəndaşların Hüquqları Deklarasiyası adlanan sənəddə bu iki cümlə yer almışdı: «İdeya və rəylərin azad ifadə olunması insanın ən qiymətli hüquqlarından biridir. Müvafiq olaraq, hər bir vətəndaş azad şəkildə danışa, yaza və çap edə bilər. Lakin vətəndaşlar qanunların müəyyən edəcəyi sui-istifadə hallarına görə məsuliyyət daşıyacaqlar».Sitatı ona görə gətirdim ki, sonrakı təhlillərin niyə görə Böyük Britaniya və Amerika hüququna əsaslanacağını bəri başdan izah edim. Fransız inqilabçılarından fərqli olaraq, ingilislər azad sözü qadağan edəndə, açıq qadağan edirdilər, azadlığı da verəndə eləcə.
QADAĞANIN TARİXİ
Çap üsulunun meydana gəlməsi və sürətlə populyarlıq qazanmasından dərhal sonra çap vasitələrinə nəzarət məsələsi gündəmə gəlir. Qadağanı (söhbət XVII əsrin əvvəllərindən gedir) lisenziyalaşdırmaq yolu ilə həyata keçirməyə başladılar. Lisenziyanın da mahiyyəti bu idi: Hər bir çap evi olan şəxs çap etdirmək istədiyi yazıları kral sarayının müvafiq məmuruna təqdim etməli idi. Senzor kimi tanınan bu adam müəyyənləşdirirdi ki, filan fikri cəmiyyətə təqdim etmək olar, yoxsa «məsləhət deyil». Bu fikrə qarşı ilk açıq etiraz 1664-cü ildə səsləndi. Etirazçı mütəfəkkir Con Milton idi. Miltona görə, hansısa bir məmura imkan vermək olmazdı ki, öz əhvalına və şıltaqlığına uyğun qaydada müəyyən etsin ki, hansı fikir düzdür onu çap etmək olar, hansı fikir səhvdir onu çap etmək olmaz. Sonradan onun bu fikri ingilis cəmiyyətində çoxluğu ələ alır və lisenziya söhbəti yığışdırılır. Əvəzində isə yeni bir cinayət növü müəyyənləşdirilir – «seditious libel» (üsyankar iddia/iftira).
«SEDITIOUS LIBEL»
Yeni qaydalara görə, Britaniyada istənilən adam nəyi istəsə çap etdirə bilərdi. İstənilən material çap edilənə qədər basqıya, qadağaya məruz qala bilməzdi.
AMERİKA İNQİLABI
Amerika Birləşmiş Ştatları müstəqilliyini elan edib konstitusiyasını yazandan cəmi bir neçə il sonra – 1791-ci ildə «Bill of Rights» (Hüquqlar Haqqında Sənəd) adı altında ABŞ konstitusiyasına ilk on əlavəni qəbul edir. Konstitusiyaya Birinci Əlavə dinin dövlətdən ayrılığı və söz azadlığı barədə idi: «Konqres dinin qurulmasına (müəyyənləşdirilməsinə) hörmət edən, yaxud dini ibadət sərbəstliyini yasaqlamağa dair heç bir qanun verməyəcək. Həmçinin, Konqres söz və mətbuat azadlığını, xalqın dinc toplaşmaq, şikayətlərinin yerinə yetirilməsi üçün hökumətə müraciət etmək hüququnu məh¬dudlaşdıran heç bir qanun verməyəcək». Göründüyü kimi, söz azadlığı tarixdə ilk dəfə ən qəti formada, qeyd-şərtsiz müdafiə olunurdu.
QƏTİYYƏTLİLİYİN SƏBƏBLƏRİ
Zaman keçdikcə, tarix söz azadlığını dörd əsas baxış bucağından müdafiə edib:
1. Həqiqət. «Açıq müzakirədə həqiqət üzə çıxır» fikri yuxarıda açıqlandı. Amerikada həmin fikir bir qədər də sadələşdirilib. İstənilən fikir «açıq ideyalar bazarına» çıxarılmalıdır ki, bazar özü hansı fikrin nə dərəcədə qiymətli olduğunu üzə çıxarsın.
2. Demokratiya. Əsas ideya odur ki, hakimiyyəti xalq seçirsə və xalq bu seçimdə azaddırsa (əks halda seçkinin mənası yoxdur), gərək söz azadlığı da ciddi şəkildə qorunsun. İnsanlar fikirlərini azad ifadə edə bilmədikləri cəmiyyətdə öz seçimlərini necə azad həyata keçirə bilərlər?
3. Avtonomluq. İnsanlar fikirlərini tam azad ifadə edə bilməlidirlər ki, öz potensiallarını tam şəkildə ortaya çıxara bilsinlər. Sənət azadlığı ideyası buradan qaynaqlanır. Şairə «ayıbdır elə yazma», rəssama «düz-əməlli şəkil çək» deyilməyən cəmiyyətlərdə insanlar daha avtonom olur və özlərini daha çox realizə edib ümumi inkişafa daha çox töhfə verirlər. «Azadlığın gəlişi ilə Qərb dünyasının sıçrayışlı inkişafı bir dövrə təsadüf etdi» iddiası da bu kateqoriyadan olan arqumentdir.
4. Neqativ nəzəriyyələr. Qısaca desək, bu tip arqumentlərin kökü odur ki, heç bir hökumət, yaxud başqa bir ictimai qurum özü-özünə tam nəzarət edə bilməz. Gərək nəzarət kənardan gəlsin. Nəzarət tənqiddən doğur, tənqidi isə tənqid ediləndən asılı hala gətirmək olmaz, yoxsa nəzarət sistemi çökər, həmin qurum isə çürüyüb məhv olar.
Söz azadlığı bu gün dünyanın bütün demokratik dövlətlərində təməl azadlıqlardan biri hesab edilir. Bu azadlığın çərçivələri haracandır? Bu da artıq növbəti məqalənin mövzusudur.
Məqalədəki fikirlər müəllifin şəxsi mülahizələridir.